tips mencari pasangan berdasarkan kedudukan dalam adik beradik

tips mencari jodoh.. sapa yang dah gatal tak tergaru nak cari jodoh meyh sini baca... tips untuk mencari jodoh yang sesuai yang orang kata ngam gitu saling melengkapi.. ini bukan i reka tau i buat research..i buat research melalui buku dr. tuah hua3.. tak ingat la buku yang mana satu sebab banyak sangat.. well i kan perajin membaca buku... cuma saja tak nak bagitahu orang lain kang timbul riak kang i yang berdosa.. oupss...

sebelum tu kenal idak dr.tuah? dr h.m tuah iskandar... x kenal? nampak sangat korang bukan perajin membaca macam aku.. isyh...isyh.. bertobat k... nak tau pasal dr tuah seperti biasa sila search kat google... aku tak rajin nak ceritakan sebab topik n3 nie pasal cari jodoh bukan pasal dr tuah.. k.. dr.tuah buku dy mmg superb. aku ade 8 koleksi buku motivasi dia yang santai... nak tak nak, jangan tidak tidak, buat sampai jadi, biar betul betul, fikir fikirkanlah, tau tak apa, nak jadi jadi, sendiri mau ingat. ada lagi yang latest tapi tak beli lagi.

baiklah lets back to the track. yang aku baca tu tips mencari pasangan berdasarkan kedudukan dalam keluarga. maksudnya anak keberapa lah kan.

anak sulung-anak sulung : pasangan ini kurang ideal sebab anak sulung dilahirkan dengan sifat kepimpinan yang tinggi dalam perhubungan jika dua-dua ingin jadi pemimpin jadi siapa yang akan jadi rakyatnya? mereka juga dikatakan mempunyai ego masing-masing dan susah untuk bertolak ansur.

anak sulung-anak tengah: Sudut negatif dari hubungan ini adalah kemungkinan berubahnya sikap si anak tengah untuk menyenangkan si sulung. Anak tengah adalah pasangan yang serasi untuk siapa saja. Meskipun begitu, ia sering kali menganggap si sulung sebagai yang suka menggertak dan menakutkan.

jika anak tengah berpasangan dengan anak sulung, maka sering kali ia harus merelakan keinginan dan impiannya demi pasangannya. Namun, jika si tengah cenderung bersikap seperti anak bongsu, mereka dapat menjadi pasangan yang cukup serasi.

anak sulung-anak bongsu: ini juga gandingan ideal kerana ramai sedia maklum anak sulung selalunya lebih matang daripada anak bongsu. oleh kerana tanggungjawab sebagai anak sulung biasa mendidik anak sulung menjadi lebih matang dan bertolak ansur. manakala anak bongsu pula yang selalu dilabelkan sebagai manja dan kadang tidak matang. selain itu anak bongsu juga selalunya mempunyai sifat periang yang sedikit sebanyak menundukkan sikap ego anak
sulung.

anak tengah-anak tengah : Pasangan ini dapat pergi ke manapun dan memutuskan apapun yang mereka sukai. Mereka dapat menjadi sangat serasi, apabila yang satu cenderung seperti anak sulung dan pasangannya seperti anak bongsu. Dengan begitu, mereka berdua dapat saling melengkapi.

Namun, anak tengah biasanya suka menyimpan rahsia. Hal ini tentu dapat menjadi halangan serius dalam berkomunikasi. Bagaimanapun, masalah akan mudah dan cepat selesai kerana mereka pandai berkompromi dan menjunjung tinggi perdamaian. .

anak tengah-anak bongsu: Hubungan ini akan berjalan lancar, bila si anak tengah cenderung bersikap seperti anak sulung. Jika anak tengah menunjukkan ciri sejati, maka ia akan terbawa-bawa gaya si bongsu yang lebih santai dan suka mengikut kehendak diri sendiri. Ini berlaku, terutama apabila anak tengah ini adalah pihak perempuan.

Bongsu - Bongsu : Berhati-hatilah! Bersama pasangan yang seirama memang menyenangkan. Namun bila tidak melihat kenyataan, kamu akan sulit untuk mengawal situasi. namun begitu tak semua anak bongsu itu bersifat tidak matang dan manja kerana bergantung pada individu itu tersendiri ada juga anak bongsu yang biasa berdikari dan kadang-kadang lebih matang.


manakala jika pasangan anda anak tunggal.. perlu dilihat kecenderungannya pada mana menjadi anak bongsu atau anak sulung.. ini bergantung kepada didikan ibu bapa. tak semua anak tunggal itu manja.. ramai juga yang mampu berdiri sendiri.

sumber: drtuah dan supervain.com


paling penting dalam memilih pasangan ialah toleransi dan tolak ansur... dan tak semua persamaan itu baik dalam perhubungan kerana perbezaan juga perlu bagi melengkapi dan memastikan perhubungan itu lebih menarik dan mempunyai warna.

jangan obses sangat dengan kajian di atas. jodoh ajal pertemuan semua nya takdir yang ESA kita hanya berdoa.. dan jadikan ni sebagai panduan sahaja.. selebihnya serahkan pada yang ESA. ok..

bab bongsu-bongsu tu aku tak berapa setuju sebab.. cazen aku bongsu-bongsu ok jep bahagia jep.. sebab jodoh di tangan TUHAN kan..

*Kenyataan demi kepentingan ha3* =P

info di atas adalah daripada pembacaan buku dr.tuah dan dari web supervain.. dan ada juga daripada idea aku sendiri kalau ada salah atau tidak tepat tegur ok.

sebaik-baik perhubungan dan berpasangan itu adalah mengikut landasannya iatu NIKAH CONNECTING PEOPLE..


doa pendekat jodoh.... bace bila dah jumpa yang tepat baru lah bace jangan main baca je tau.. hua3... persetankan tulisan aku yg hodoh terutama tulisan jawi keras dah tangan.....
..wiTh Love..

Comments

Cikgu Din said…
perghh!! aku suke informsi nie...hahahha
thx dibah..nty ko tlg bce kn cre2 nk pinang ank dra org skligus utk aku ye...
wakakkaka
.gurau2...
ape2 pn..tbaik la!!
encekgadis said…
hahhaha pleasure din.. ha3... cara meminang? beres saje... aku lau kawan2 aku tak kesah mmg suke je tlg mnolong. tp walau kawan bayar ttp kena.. its all about money u noe.. ha3
Cikgu Din said…
hahahah...ko ngn aku pn nk bkire..
kate dlu mber satu klas...
siap ko nynyi lgu bcarapan lg...wkakakaka
encekgadis said…
hahhaha itu semua dulu... yang berlalu tak akan berulang ha3... =P hahaha yang bercarapan tuh kawan baik kau yg tersyg

Popular posts from this blog

minimalis

notepad, nota pelekat cinta kau 3

change