isu : pembekuan peluang pekerjaan sektor awam

pepagi sibuk nak exam tetiba pulak aku sibuk nak update.. aku dah malas stady sebab aku masm tengsi gila dengan paper fpm aku stady tp x dpt jwp kan sedih.. at least nanti kalau tak dpt jwap x ada lah aku tengsi ke gane tu?ahahahahha biarkan... wahai otak wahai diri jangan bongkak jangan belagak ok.. huk3

ouh ya aku nak update nie untuk memberi sedikit pandangan tentang mentaliti masyarakat kita hari ini.. wah begitu ilmiah.. hua3.. ada aku terlihat gambar dinding kat fb *bahasa baku oke* yg tunjuk kerajaan membekukan semua kekosongan kerja di perkhidmatan awam. and semudahnya ada pihak yang memberi pendapat bahawa tidak perlu belajar tinggi-tinggi x perlu ada dip, ada degree, ada phd master dan sebagainya sebab tak ada kerja. guna spm je boleh dapat kerja..
ini pndapat aku

1. apa rendah ke tahap spm tu? hebat sangat ke orang degree tu? sheikh mokhtar al-bukhary stady sampai form 5 jugak. tapi berjaya menjadi jutawan melayu kat malaysia kerajaan ke puncanya?

2. untuk siswazah yang bangga diri dan belagak dengan sehelai kertas dipanggil diploma, ijazah, master dan phd, tahukah anda bahawa yang diinginkan oleh sektor pekerjaan bukan nya sijil tebal-tebal. jika anda ada ilmu ada sijil tapi x reti gunakan tak ada kemahiran zero macam mana orang nak upah anda.. jika dilihat pada falsafah pendidikan kebangsaan adalah bertujuan melahirkan insan yang harmonis seimbang dalam jasmani emosi rohani, intelek dan sosial. fpk berdasarkan wawasan 2020 yang mana nak melahirkan individu yang berkemahiran bukan sahj pd intelek dan sanggup untuk mnghadapi cabaran. daripada sini kau tengok baru kerajaan close kerja kt sektor kerajaan korg dah gelabah. swasta kan banyak..

3. condemn condemn dan terus condemn budaya malaysia ni memang lah kompetesi kecerdasan emosi semua tak seimbang yang tahu pandang negatif je.. memang lah patut korang sendiri cakap wawasan 2020 mustahil. sebab mustahil untuk mengubah masyarakat dan budaya masyarakat kita.

4. kalau x close pun peluang pekerjaan tu apa kau rasa graduan yang beratus ribu tu mampu untuk kerajaan serap masuk?? dalam kerajaan memang parak la kan.. peluang pendidikan dah di beri itu pun bising sebab pinjaman perlu dibayar. apa kau ingat semua dunia nie free?? sedangkan kena bayar pun kauorang tak sedar diri lagi masih merungut dan mengutuk. cuba tanya orang yang dulu perlu bergolok bergadai masuk u. dyorang akan cakap yang kita patut bersyukur sebab ada banyak pinjaman diaorang terpaksa korbankan satu-satunya harta keluarga. cuba bersyukur sikit. kauorang pun pergi belajar apa kau buat apa menuntut ilmu secara optimum? kalau ya tak akan ada kes buang bayi, maksiat, zina, dadah and so on..

5. untuk pengetahuan lah jugak kan guru @cikgu, yang student belajar kat maktab nie pun mulai tahun 2012 tak ada confirmation kerja sebab dah dibuka peluang dengan lebih mudah kepada kauorang amik pendidikan kat u swasta. dah lah belajar kat maktab nie susah daripada pendidikan kat luar tu.. dengan undang segala bagai kat sini and kena cari sekolah sendiri bergantung pada result.

6. kauorang tak suka kerajaan buat apa sibuk cari kerja kerajaan pi la cari kerja swasta berlambak lagi.

7. jangan lah expect kau ada sijil berkebat banyak2 hebat tu terus nak mula at top.. start from bottom and up la der.rileks je kerja biasa2 dulu.. sikit2.. cari pengalaman.

8. kenapa kau nak kerja kerajaan?? sebab dapat elaun, sebab ada pencen? ada bonus? kerja tetap? tapi marah susah dapat dan susah nak confirm, kena ada kroni.. itu pun x dapat fikir.. memang patutlah dyorang pilih kroni sebab? sebab buat apa diorang pilih duri dalam daging dan gunting dalam lipatan? x rasa bersalah ke?

9. tak perlulah semua benda kau nak kaitkan dengan pilihan raya.. tak payah lah nka tambah dosa kutuk itu kutuk ini sebab pilihanraya.. boleh tak bagi fakta yang daripada dalil bukan auta. dan boleh tak jangan guna agama untuk kau tunjuk kau baik oke fine kau keluar dalil dan kemudian kau caci maki orang? Rasulullah tak ajar umat manusia melakukan kejahatan seiring dengan kebaikan.

10. REZEKI DI DARIPADA ALLAH BUKAN DARIPADA KERAJAAN. BUAT APA NAK RISAU. USAHA DOA TAWAKALLAH.. SEMUA BERGANTUNG PADA REZEKI MASING2 KALAU RAJIN USAHA DAPAT. KALAU RAJIN KUTUK COMPLAIN HABUK PUN TAK DAK.

sekian tak puas hati. tak perlu marah2 di sini tak perlu caci maki sebab orang yang berilmu akan menggunakan akal untuk bertindak, bercakap, berfikir dan membuat keputusan bukannya emosi menjadi raja... aku bukan penyokong mana-mana... sebab i tak cukup umur lagi u.. and... mati sok parti politik bukan nye tentukan aku pergi syurga atau neraka.. yang penting amalan... insyallah semoga sentiasa dilindungi. jangan taksub sangat.. kang tak pasal2 terpesong pulak rileks2 sudah..lah... pergi cari kerja lagi baik kau merungut tak ada kerja. ada otak pakai jangan bawak je ke hulur kehilir.

tthink positif. tak akan selamanya peluang tu di tutup nengok jobstreet berlambak. kalau kekosongan yang ada tu tukang sapu tukang kebun kau orang yang master, phd, degree segala bagai tu nak ke kerja??? lalallalalalalla

peace. ouh last paper sosiologi, macam lagi best isu semasa nie je.. sosiologi pening des.. doakan aku =.='
..wiTh Love..



Comments

Popular posts from this blog

notepad, nota pelekat cinta kau 3

minimalis

change