kita tak perlu ada degree tentang sesuatu untuk kita bagus pada sesuatu

"kita tak perlu ada degree tentang sesuatu untuk kita bagus pada sesuatu" fynn jamal

yeah betul..
berapa yang stady then diaorang aplikasikan apa yang dia study
berapa orang stady dia baca buku lepas tu dia ingat satu-satu yang dia baca
dan berapa orang stady major lain n bila kerja jadi lain?

yeah.. kebolehan dan keistimewaan kita bukan terletak kepada jurusan yang kita belajar.
bukan terletak pada degree yang sekeping tu.
tapi terletak pada sejauh mana kita boleh mengaplikasikan apa yang kita belajar.

macam aku major pengajian sosial
masuk sekolah belum tentu aku mengajar pengajian sosial.
even tak ada pun subjek pengajian sosial kat sekolah
sampai orang tanya aku lau dah mengajar jadi cikgu apa.
aku jawab. ENTAH!

dengan kurikulum yang dirombak.
subjek dibuang ditambah.
aku pun tak paham
kalau ikut bidang aku luas.
geog
eko
sejarah
politik
sekolah rendah ada ke belajar benda tu? entah la tak tahu.

dan bila stady bila belajar. mesti ada exam
alasan exam?
untuk menguji tahap kefahaman terhadap sesuatu subjek. sebagai pengukuhan kepada pembelajaran,
kukuh macam mana kalau
nak exam baru cari nota
nak exam baru sibuk cari silibus
kukuh macam mana kalau
stady cari spot
stady ikut ramalan
stady soalan jawapan
stady hafal ikut dan.
cuba tanya apa yang dibaca untuk exam lepas paper berapa kerat yang boleh jawab?

disogok lagi dengan anugerah cemerlang
disogok dengan penghargaan
tak salah penghargaan sebab tu bagi semangat bagi dorongan sebagai imbuhan.
tapi jangan melampau sehingga memandang rendah jika ada yang tak berjaya.

orang dpt anugerah 3.80 org x dpt anugerah 3.79 apa mereka itu gagal atau tidak pandai? apa mereka itu bodoh atau tuli? mungkin saja asaimen mereka tidak cukup 1 perkataan atau esei mereka salah ejaan apa juga alasan mereka itu orang yg menghadapi kegagalan.

macam mana nak berjaya
kalau waktu kelas cerita pasal bisnes
waktu kelas cerita pasal keluarga
waktu kelas merapu tak tentu hala.
macam mana nak berjaya
waktu kelas tak masuk kelas
waktu kelas disuruh ke sana kemari atas alasan memberi latihan
waktu kelas tak buat apa-apa??!!

menukar nawaitu.
kenapa belajar? sebab nak exam - kenapa nak exam? sebab nak dapat highpointer-kenapa nak dapat highpointer? sebab nak dapat anugerah-kenapa nak dapat anugerah? supaya orang pandang tinggi. supaya dapat degree- kenapa nak dapat degree? sebab nak bagi semua orang pandang aku ada degree! kena dapat first degree supaya organisasi bangga orang2 dapat nama. itu gila!

aku bosan dengan sistem melobi, sistem mengipas sistem bangga diri. arahkan yang lain untuk kepentingan masing-masing. mangsa siapa? aku rasa kau ada otak untuk fikirkan.

hari dah lewat. aku perlu rehat
esok bangun untuk rutin yang bosan.
menatap huruf2 kecil untuk dihafal supaya aku juga setanding mereka. supaya aku tidak dilabel gagal supaya aku tak dipandang hina.
sampai bila kejayaan itu akan dibuktikan dengan sekeping kertas bernama ijazah, bernama sijil!

aku tiada degree dalam penulisan blog jadi aku bukan seorang penulis blog
..wiTh Love..








Comments

Popular posts from this blog

notepad, nota pelekat cinta kau 3

minimalis

change