notepad, nota pelekat cinta kau 1


BAB 1

Antara cinta dan persahabatan. Orang cakap lelaki dan perempuan itu ditakdirkan hanya untuk cinta dan bukan sekadar teman. Orang cakap lelaki dan perempuan itu mustahil menjadi sekadar teman dan tiada istilah teman tapi mesra atau best friends forever? Tapi itu orang kata bukan aku yang kata. Pada aku lelaki dan perempuan tu lagi baik sebagai kawan. Lelaki dan perempuan sebagai sahabat lebih baik daripada bersahabat sesama jantina. Lelaki dan perempuan ibarat kutub utara kutub selatan magnet yang saling menarik dan macam prinsip lock and key dalam enzyme sukatan biologi masa sekolah saling memerlukan. Tapi bukan sekadar cinta fokus aku lebih kepada persahabatan.

Lelaki itu lebih nampak dan tahu apa yang perempuan perlukan dan inginkan macam tu jugak perempuan lebih nampak dan tahu apa yang lelaki perlukan Cinta kalau bukan jodoh kita bermakna kita akan putus dan tinggalkan dia tapi kalau sahabat walau dengan siapa pun kita couple kita tak akan putus dengan dia..Tapi.... mungkin kita akan rasa sedikit kehilangan atau ada ruang kekosongan atau cemburu atau apa? Ya.. ya.. thats the fact macam aku. Macam aku dengan ‘notepad’?’ Notepad’ dah jumpa ‘pen wangi’ untuk melakar bait-bait indah di dadanya. dan aku? Aku nota pelekat yang hanya ada notepad sebagai teman Bersama darjat yang lebih rendah daripada ‘pen wangi’ walau aku yang lebih mengenali ‘notepad?’. Eh aku cemburu? Yakkk... aku benci ini!

Aku memang manusia biasa...

Deringan lagu mengganggu kosentrasi. Tia menekan punat hijau tanpa melihat nama pemanggil dia tahu kalau deringan manusia biasa daripada Yovie dan Nuno tu tak akan ada orang lain yang membuat panggilan kecuali si mangkuk yang dulu ayun kini dan jadi mangkuk vantage berbunga maklumlah dalam hati ada taman. Ikut hati nak je sembur racun kat taman tu. Eh perluke? Patut tolong siram dan baja.ouh tak perlu risau dah ada yang lain tolong jadi penjaga taman bunga yang setia.

“mak cik kau ada mana? Aku lapar ni. Cepat teman aku makan.” Suara dihujung talian hampir senafas menuturkan kata.

“Waalaikum salam mangkuk. Sopan bahasa kau. Sesuka bagi arahan.” Ujar Tia sarkastik.
Menyedari kesilapan sendiri, meletus gelak dari si pemanggil.

“Ampun kan beta memanda menteri. Assalamualaikum warahmatuallahi wabarokatuh.”

“Ha, tahu pun kau bagi salam ni apa masalah?”

“Tia, aku lapar.”

Suara itu seolah anak kecil merengak minta di suap. Tia mencebik sendiri. ‘pandai pulak carik aku ni mesti kes awek ada kelas, tak pun awek study mungkin awek keluar dengan kawan dia. Tapi tak fikir pulak aku nie ada kelas, aku ni study aku ni nak kuar dengan kawan aku. Eh aku ada kawan eh? Ah tak kesah lah saat-saat macam ni pandai pulak dia cari aku.

“Dah tu kau nak suruh aku buat apa? Suap kau makan? Memang aku suap kau penampau sesuap dua.” Balas Tia tak puas ati.

“Mak ai, garangnye kau. Ape salah suap aku. Kata best friends forever.”

“Eleh, time perlukan aku baru best friends forever. Arid kau nak apa sebenarnya nie?”

“Tia jom la teman aku makan. Aku tak selera makan sorang. Kau ada kat mana? Meh aku amik kau.” Suara itu merayu.

“Awek kau mana Arid? Pergi la ajak dia. Aku kat rumah ni. Busy la assignment aku banyak nak kena submit.”

Entah kenapa hari ini hatinya semakin hambar pada Haridz. Teman baiknya. Sahabat sehidup sematinya. Tiada lagi insan lain yang bergelar sahabat yang paling rapat dengan Tia selain Haridz. Tapi Haridz da ada pendamping yang lebih rapat dan penting dari Tia. Cemburu eah?

“Hani ada kelas lepas tu dia nak hangout dengan kawan dia. Ala.. sejak bila kau banyak tanya ni. Cepatla Tia.. jomlah kau nak aku masuk hospital lagi ke?”
Dah agak da ni mesti kes awek busy. Awek dia boleh pulak dia biar lepak ngan kawan-kawan dia yang aku nie diheret sana sini. Nak makan pun nak kena ada teman. Main ugut-ugut pulak tu. Tak aci betul. Memikirkan gastric tahap gaban Haridz, Tia terpaksa bersetuju dengan cadangan Haridz. Tak larat dah aku serabut ke hulu hilir jaga dia kat hospital lau masuk hospital. Eh itu dulu sekarang dia dah ada awek biarlah awek dia jaga ye dak? Kenapa aku asyik bandingkan aku dengan awek dia? Jeles ke ape? Asal nak jeles? Lantak ar dia.

“Kau masuk hospital Hani ada nak jaga. Apa aku risau.”jawabnya acuh tak acuh.

“Weyh, asal kau kejam sangat nie. Aku ajak teman makan je. Cepat lah Tia aku dah ada kat depan rumah nie baik kau keluar. Atau aku jerit nama kau kat luar ni biar semua jiran kau keluar sekali.”

Got it! Airel Haridz memang si pengugut yang hebat. Tia terperangkap. Memang sengal. Menyedari Haridz adalah manusia yang berpegang pada janji buat apa yang dia cakap Tia mengalah. Sekali lagi cis!

“Yakkk mangkuk ayun main kotor la kau nie. Tunggu la kejap aku kemas barang aku.” Bentak Tia. Yeah dia tahu walau macam mana dia akan tumpas dengan sogokan Haridz. Ha ah kau memang hebat Arid

Haridz ketawa. Bukan susah nak pujuk Tia. Ugut sikit-sikit, gertak sikit-sikit confirm dia surrender.

“kan senang kalau dari tadi kau setuju tak banyak cakap ikut je la apa aku suruh. Menghabiskan kredit aku je.” Tutur Haridz bangga.

“Kau lah diktator paling menjengkelkan pernah aku jumpa. Kuku besi. Eii sengal gilak.” Marah Tia lagi.

“Kau lupa satu lagi.”
Tia mengerut dahi. Ada lagi sifat buruk kau aku tak sebut. Sedar diri jugak kau ni rupanya

“Apa dia?”

“Aku diktator kuku besi, sahabat kau yang paling kau sayang sepenuh hati.” Haridz ketawa lagi

“Yak!! Geli tahu.”
Ada getar dengan perkataan sayang tu. Macam something. Jangan buat pasal.

“Mengaku jelah..”

“Dah la weh aku nak letak nie. Kau nak makan ke tidak? Buang masa layan kau lama-lama kat telefon neyh.”

“Oke..oke cepat sikit.”

“tahulah!”

Talian dimatikan. Digerakkan kursor laptop mencari icon publish bait-bait yang ditaip tadi dipublish di laman blog kesayangan. Blog yang hanya dia tahu. Blog yang dia tak pernah tulis dan perkenalkan dirinya sebenar. Biarlah tiada siapa kenal dia di kehidupan maya. Mudah sedikit urusan dia berceritera. Tidak mahu dikenali walaupun follower kini sudah mencapai angka ribuan. Tak apa mereka sekadar membaca dan berkongsi cerita bukan berkongsi kehidupannya di alam nyata.
Setelah post di publish laptop dibiarkan dengan mood sleep malas nak shutdown nanti habis hilang url untuk rujukan assignment. Buku-buku yang berselerakan di susun kembali. Dia bersiap serba ringkas. Mengenakan jeans straight cut dan t-shirt bewarna biru muda. Sekadar mencapai tudung ariani berwarna sedondon dengan bajunya. Nasib baik ada tudung ni senang je nak sarung.

“Nak makan mana nie?” soal Tia setelah menempatkan diri dalam perut kereta Viva hitam itu.

“Makan kat kedai makan la tak kan kat kedai dobi.” Balas Haridz selamba. Matanya tertumpu pada jalan di hadapan.

Mata Tia mencerun ke arah Haridz yang masih bermuka selamba laju saja fail di tangan hinggap ke bahu Haridz. ViVa hitam itu kini sudah berada di celah-celah sesak kereta di jalanan.

“Memang sahlah kau mangkuk bin ayun.” Bentak Tia.

“Eleh mangkun bin ayun nie la yang kau sayang. Yang jadi sahabat hidup mati kau.” Ujar Haridz selamba. Tangan masih di stereng.

Tia mencebikkan muka memandang pemandu di sisi.

“Sapa sayang kau? Aku bukan Hani oke?”Tia menjeling.

“Apa kena mengena dengan Hani kau jeles eah?” Haridz memandang Tia sekilas sambil
mengenyitkan mata.

“Ngek, tak ada masa nak jeles please la.”

Tetiba rasa berdebar tetiba rasa bergetar. Memang sengal mamat ni nak menguji aku dengan benda yang aku sendiri tak tahu kenapa aku sangat anti.

“Mengaku jelah senang.” Haridz tak berhenti menduga.

“Gilak!”

Tia sudah tak betah untuk melawan kata-kata Haridz. Dia tak betah mencari alasan. Dia tak betah untuk mengatakan tidak pada sesuatu jawapan ya. Makin lama makin keliru kenapa rasa ni datang bila dia sudah dimiliki? Betullah kata orang kita akan sedar kehadiran orang yang kita sayang bila mereka dah hilang. Eh dia tak hilang ni ada je elok depan mata. Secara fizikal dia ada sebelah aku tapi sebaliknya........ masalah sekarang kenapa aku kena fikir semua ni? Kita bukan kawan je ke? Asal nak fikir lebih? Atau aku? Kerja gila namanya.

----------------------------------------------------------------------------------
ps:// hak cipta terpelihara.. huk3... menulis itu menenangkan.. =))

..wiTh Love..






Comments

pelangi hafyza said…
haha..
ada sambungan x udy? i like it ok...
best... hehe
ada2.. tunggu eah.. ada yang da tulis tak copy cat blog jep huk3.. coment di alukan.. =))

-udy-
Sakinah Lo said…
I loike it tooo...hehe
encekgadis said…
thanx kinah.. nanti kan next episode hu3

Popular posts from this blog

notepad, nota pelekat cinta kau 3

minimalis

change