NOTEPAD, NOTA PELEKAT CINTA KAU 4

BAB 4

Semester holiday dah mula aku rancang sebelum balik nak pergi berpeleseran dulu. Ingat nak pergi Terengganu. Travel. Seorang. Dah lama tak outing. Kamera tu da berhabuk dah. Notepad dua hari lepas dia dah blah balik. Aku yang tak bagi dia tunggu aku sebab leceh asyik berkepit dengan dia. Lagipun dia nak hantar Hani balik rumah nak jumpa family Hani. So better aku tak join. Awkward! Tak nak kacau daun atau tak nak cemburu? Kedua-duanya.*gila berani mati statement*

Ada orang kata untuk rasai kebahgiaan bahagiakan orang yang kita sayang. Dan kita akan bahagia bila kita lihat orang yang kita sayang tu bahagia. Kau rasa? Aku tak setuju. Sebab orang yang terima kata-kata tu hipokrit je lebih. Kau bahagia tengok orang kau sayang bahagia jadi kau mengalirkan airmata? Not fair at all. Untuk rasai kebahagian ialah cari orang yang membahagiakan kita bukan lihat orang lain berbahagia. Yaakk?? Aku watak antagonis atau pendendam tegar? Aku manusia biasa yang akan rasa kecewa bila apa yang aku dapat tak seperti apa yang aku inginkan. Dan sebenarnya kita harus terima tak semua yang kita nak kita boleh dapat sebab tak semua yang kita nak tu patut kita dapat ALLAH know d best for us. so i've to.. terima kenyataan where i am now.

Publish!

Setelah dua minggu berhempas pulas dengan final exam dan selama dua minggu itu jugak blognya terdampar kesepian dipenuhi sawang.

Tia Lieya : what we want sometimes not the things we need. HIS noe d best.

*share*

Dah lama dibiar laman dinding facebook nya berhabuk tak diusik dah lama tak online. Dinding facebook itu dipenuhi dengan link-link yang entah apa-apa. Menyemak. Tia delete satu persatu post-post yang menjengkelkan. Icon notification mengeluarkan tanda merah bernombor satu. Pantas kursor digerakan menekan icon tersebut.
Aiman Faris commented on your status.

-adk kau knp?

+entah lah ngah aku rasa macm lost je.

Beberapa saat commentnya dibalas.

-kau ada masalah ke? On chat kau cerita kat angah.

-oke.

Lantas Tia log masuk ke akaun ym nya. Malas dia offline chat fb nanti ada je yang mengganggu duk toing sana toing sini. Terutama chat daripada group. Kadang tu bukan nya nak chat ngan kita chat dengan orang lain tapi chat kat group berkelip-kelip mata nengok notification.

Aiman far rest: buzz

Tia Lieya: buzz =)

Aiman far rest : dik cepat citer kat angah kau kenapa?

Tia Lieya: x ad ape lah ngah aku cuma perlukan prhatian kau je ahahhaah

Aiman far rest : ceyh gediknye.

Tia Lieya: gedik pun adk kau ngah.

Aiman far rest: adik aku jiwa kental x main gedik2 nie.

Tia Lieya : sekali sekala curang apa salahnya, hahahhaa. Ngah lau ak tanya kau something boleh?

Aiman far rest: dik sejak bila kau reti mintak izin nie? Tanyalah ap sje angahmu yg hebat ni pasti dapt menjwabnya.

Tia Lieya: kau ad awek x ngah?

Aiman far rest: kau tak ada soalan yg menguji iq sikit ke dik? Tnya pasal awek.ko x sabar nak dapat akak ipar ke?

Tia Lieya: teng.. blagak gila ko nie. Aku tanya jawab je la. Kau ada awek ke tidak?

Aiman far rest: dulu ada la. Sekarang x ad. Malas la aku pikir pasal awek nie. Serabut kepala aku je. Lagipun awek aku tu dah nak kawen da pun.

Tia Lieya: oh x sangka ada jugak yg berkenan dengan kau ni ngah. Ahahha

Aiman far rest: binawe.. kau kalau tanya setakat nak kutuk aku baik x yah dik.

Tia Lieya: ahahah lek la ngah. Kau ni gurau pun tak boleh.

Aiman far rest : menikam sangat gurauan kau tu dik.

Tia Lieya: ngah, masa ko couple macam mana kau tau kau suka kat awek kau tu?

Aiman far rest: dik kau tak leyh bagi soalan yang ada skema jawapan ke?

Tia Lieya: kalau ada skema jawapan aku tak tanya kau ngah, aku tengok je skema jawapan tu.

Aiman far rest: ahahaha... kau memang cikgu sejati dik. Btw kenapa kau tanya soalan jenama ni? Apa kau dah jumpa someone ke?

Tia Lieya: ades (T_T) aku tanya kau, kau tanya aku balik. Kau jawab je lah soalan aku tu dulu ngah.

Aiman far rest: aaa susah nak cakap dik. Dia bergantung pd individu tu sndiri ada orang kata rasa berdebar tu cinta. Ada orang kata rasa dihargai itu cinta. Ada orang kata cinta tu sesuatu yang tak boleh dilafaz dengan kata-kata. Pada angah, kau cinta seseorang tu bila kau rasa kau selamat dengan dia. Bila kau rasa kau lost tanpa dia dan bila kau rasa kau perlukan dia. Banyak cara org luahkn cinta ada orang melalui perkataan n ada org melalui perbuatan. Dan untuk kau angah nasihatkan kau pilih org yang luahkan cinta dia melalui prbuatan bukn prkataan. Sebab lidah boleh menipu.

Tia Lieya: tapi ngah prbuatan boleh menipu jugak. Orang boleh berlakon.

Aiman far rest: tp hati kau tak boleh tipu dik, hati kau mata kau dan minda kau boleh menilai apa itu lakonan apa itu keikhlasan.

Tia Lieya: thanx angah!

Aiman far rest: most welcome adk. N for u my lovely sister. Choose d one who loves u
not the one u love. D one love u will neva make u hurt but d one u love may let u suffer.

Tia Lieya: thanx my super duper lovely brother. Noted! Got to go.. c u then.

Aiman far rest: ok dear. Love u n take care.. sampaikan salam pada semua, =)

Tia Lieya: i will. Insyallah. love u 2 bye. ^^

Aiman far rest: wait! y u asking this kind of question?

Tia Lieya : i am asking for you answered. bye love

Tia Lieya is offline.

. Desir ombak dengan bayu yang berpuput. Indah suasana damai malam dingin. Sendirian tanpa gangguan. Hobi atau mungkin habit. Menjauh daripada orang sekeliling pada Tia itu kedamaian. Menjauh bukan lari daripada kehidupan nyata tapi hanya rehat daripada larian yang entah bila akan jumpa penamat. Hanya ingin ketenangan saat segalanya berselirat.

Mata dipejam kepala di tala ke langit gelap terbentang luas. Bersama kelipan bintang yang samar. Seolah memahami hatinya juga kini suram. Kenapa? Tiada skema jawapan untuk persoalan itu. Volume mp3 dikuatkan kepada maximum. Dikala rembulan bermain biola menjengah ke gegendang telinga. Liriknya mungkin tiada kaitan dengan hidupnya. Tapi melodinya indah. Liriknya memujuk. Hujan.. dikala rembulan bermain biola

oh bidadri
Berulaskan syair oleh awan
Sang rembulan tidak putus menyeret tawa biola

Memujuk Bidadari
Agar tidak membilang lawan
Agar menghentikan getar-getar yang berkelana di ratusan jiwa

Si Bidadari (bidadariku)
Dan sang rembulan (rembulan)
Memujuk bidadariku
Agar tidak membilang lawannya.

Tidurlah bidadari agar kamu bermimpi si pujangga
Sehingga di pagi hari
Jangan lupakan kami yang bisa menemani
Hadirlah sebelum tika kala
Bawalah si pujangga bawalah dia bersama

Kenapa hati ini menjadi begini? Kenapa hati ini terasa sunyi kenapa hati ini rasa sendiri? Ades, Tia sudah la tu. Relakan takdir. Terima ketentuan. Tapi tentang apa yang dipersoalkan? Tentang apa yang ditentang? Tentang apa yang tidak direlakan? Bagaimana nak cari\ konklusi dan jawapan jika persoalan pun tak tahu? Berat!
Lagu yang bertepik dari mp3 bertukar. Romantik. Hujan.

Hari makin suram
Tubuh pasti makin lesu
Bagaikan menanti hujan
Di musim kering dahulu

yup dah tak ada gelak tawa macam selalu.
hambar


Tiada rasa teruja mahupun
Berkata apa pada sesiapapun
Punyai persamaan.......
Sepertimu...
Sendiri dan lari. Lari daripada kenyataan.
Pengecut!


Lewat senja kau baru bangkit
Membiar waktu mengalir
Bercurahan tampa henti itu satu
Misteri

Saat begini rasa tak mampu untuk bangkit lagi.

Kelat lidah sebelum bicara
Walau mahu merasa...kan
Sesuatu yang manis...
Tapi tak terasa
Impian palsu.

Oooh...oh
Janganlah begitu
Biar susah dahulu memang
Begitu kau tahu
Ooooh...oh
Buatlah sesuatu
Tidak perlu ditunggu
Biar sampai dahulu

Aku cuba. Aku akan cuba melakukan dan menghadapinya. Ya memang biar susah dahulu tapi bagaimana baru boleh ku rasa senang. Apa itu senang?

Fikiran melayang ke rumah. Kan best kalau angah ada kat rumah. Ada la aura nak balik ke rumah tu. Kalau tak... rasa macam kosong je. Abah sibuk dengan bisnes, mak sibuk dengan kelas memasak. Yang ada pun tok wan nasib baiklah tok wan nak tinggal kat rumah tu. Kalau tak mahu jadi rumah hantu banglo tuh. Tok wan lah yang jadi peneman aku pendengar cerita aku. Sejak angah fly abroad aku sunyi gila. Nasib baik jugaklah mamat sengal tu ada. Ada jugak bawak teman dan kadang-kadang aku rasa aku dengan umi Arid lagi rapat daripada aku dengan mak.

“Mak, Tia ingat nak masuk kelas fotografi boleh tak mak? Bosan la cuti nie tak buat apa.”

Mak yang sedang sibuk menyusun jadual untuk kelas memasak mengalih pandangan ke arah aku. Aura negatif nampaknya. Penuh redha aku menanti jawapannya.

“Bosan pergi tolong mak ni cari duit. Bukan menghabiskan duit. Tak pun belajar masak. Mak ajar orang masak. Anak mak tak reti masak. Nak masuk kelas fotografi tu buat apa dik, membazir je. Dah ada kamera nak kelas apa lagi. Cuba tengok along tu. Ada jugak nak tolong mak nie ke hulu hilir. Walau dia sibuk. Kalau tak cuti panjang hujung minggu dia balik. Yang adik tu cuti panjang pun kadang tak balik entah mana pergi.”

Nah.. kan dah dapat. Kan dah kena lecture free. Mintak lagi. Memang salah timing la.
Tia tertunduk. Sambil memuncungkan bibir. Dan kaki mengais-ngais permaidani di ruang tamu itu.

“Mak, kalau mak cakap TIDAK. Pun dah cukup.” Pantas Tia berlalu pergi. dalam pada itu sempat lagi dengar bebelan mak.

“Tengok tu, orang cakap melawan. Apa nak jadi adik ni. Cuba contoh along angah tu sikit.”

Bla.. bla..bla... along.. along.. dan along lagi.

Mak balik-balik bandingkan aku dengan along. Ye lah along tu cantik. Along tu bijak. Along tu perfect. Aku budak comot. Yang degil dah lah tak berapa nak bijak sebab tu mak abah tak bagi aku further dalam bidang yang aku suka. Since aku kecik semua keputusan hidup aku diaorang yang tentukan. Apa aliran aku belajar kat mana aku sekolah wat should i do wat shouldn’t. Tapi along tu elok je diberi kebebasan buat apa dia nak. Tapi walau macam mana pun kena terima hakikat mak tetap mak aku dan abah tetap abah aku. Kalau cerita kat Arid balik-balik ayat dia they know the best for you. Ok fine means aku tak tahu apa hidup aku? Ouh ya.. baiklah. Aku akan jadi pengikut selamanya they told me that i was not born as a leader to my life but im d follower for my life planner. What eva.

Tia menggosok tengkuknya. Menengadah ke langit lagi menikmati malam yang dingin indah dan mendamaikan. Jauh dari orang ramai jauh dari sekeliling yang hinggar. Teringat kat tok wan. Rindu tok wan. Hari tu masa merajuk dengan mak sebab mak tak bagi masuk kelas fotografi, tok wan lah yang jadi tukang pujuk. Yeah aku patut bersyukur sebab aku ada tok wan. Yang sentiasa menggembirakan aku. Buat aku tersenyum.

“Adik, meyh sini sekejap.”

Tok wan menggamit Tia untuk menghampirinya yang duduk bersantai di ruang tamu.

“Yup tok wan anything?”

“Take this and enjoy your workshop.”
Tia mengangkat kening dambakan kepastian.

“kata nak pergi workshop fotografi. Nah amik nie. This your early times of life. Just do what you wanna do. Jangan layan sangat mak kamu tu.”

Tok wan menghulurkan 4 keping not RM50. Tia sudah melompat kegembiraan yeah tok wan sangat memahami.

“Ha... elok lah sangat ayah manjakan Tia tu. Biar sampai dia naik kepala.”gumam mak

Aku mencebik. Ah mak tu. Apa aku buat semua tak betul semua salah anak dia hanya along dengan angah je.

“Alah, Idah kamu macam ni jugak dulu.”

Ahahaha aku sudah mengekek ketawa. Mak terdiam. Dalam apa isu jika aku mangsa pasti atuk jadi orang yang paling kuat back up dan akhirnya abah dan mak diam mengaku kalah.


Dalam masa 3 hari ini Tia menyusuri negeri jelapang padi utara Malaysia. Hajat hati mulanya ingin ke Terengganu entah mengapa langkah nya ke utara. Memang sahlah fikiran akal dan mental tak seimbang sekarang. Tak banyak tempat yang dapat dia jejak atas faktor cuaca. Hanya sempat ke pekan rabu, sungai petani dan kayu itam. Niat hati ingin terus ke padang besar atau ke ladang tebu. Tapi hajat tak kesampaian entah mengapa gerak hati ingin pulang awal. Selalunya jika ‘menghilang’ paling kurang seminggu tapi ni tiga hari dah rasa nak balik. Ada suatu tarikan yang menggerak dia supaya pulang tambahan pula dengan keadaan cuaca yang tak mengizinkan Tia mengambil keputusan untuk pulang.

Jam di tangan menunjukkan pukul 8.00 malam ada setengah jam lagi sebelum bas bergerak. Tia menghampiri gerai-gerai kecil berhampiran station bus sungai petani yang bersebelahan dengan hotel Sri Malaysia serta Pasar besar Sungai Petani. Tia mencari kudapan bekalan di dalam bas nanti. Perjalanan Sungai Petani ke Kuantan akan mengambil masa selama 10 hingga 11 jam pasti akan memenatkan dan melaparkan perutnya.

Tia kembali duduk di bangku yang di sediakan di station bus tersebut. Sambil memerhati orang disekelilingnya lalu lalang dengan langkah dan tujuan masing-masing. Kadangkala bibir mengukir senyum melihat gelagat manusia. Manusia oh manusia. Kadang-kadang apa yang aku rasakan betul itu salah pada engkau dan kadang apa yang pada aku itu bersih kotor pada kau. Semuanya berbeza dan punyai misi yang tak sama.

Bertolak pukul 8.30 malam kira-kira pukul 7.30 pagi esok baru sampai. Nak call Arid ke tak eah? Tak yah lah menyusahkan dia pula nanti. Lagipun nak call guna apa handphone mana ada bateri. Terlupa nak charge atau sengaja tak cas? Jawapan kedua itu lebih tepat mungkin. 10 jam yang amat panjang dalam kenderaan panjang menyusuri malam gelap tanpa bintang. Dan dia hanyut dengan lamunan yang menerawang entah ke mana.
Patutlah hati ni merintih ingin pulang awal. Patut lah sepanjang perjalanan dalam bas aku terasa sesuatu. Patutlah perjalanan itu terasa lebih panjang daripada masa.

Patutlah.. patutlah...

Air mata tak semena mengalir. Tia memang paling tak suka bila disuruh membuat pilihan. Tia memang sangat benci untuk memilih dua jalan yang tiada jalan ketiga. Tia memang tak kuat untuk berhadapan dengan keadaan sekeliling menekannya membuat keputusan. Keputusan harus dibuat. Jalan baik untuk mereka dan bukan pada dia.

“Adik, abah bukan nak menekan atau paksa adik. Tapi abah harap adik dapat buat keputusan yang terbaik. Walau bukan untuk adik tapi untuk orang lain. Bila kita menangis untuk buat orang tersenyum. Percayalah nanti aka nada orang tersenyum buat kita ketawa.”

Abah memujuk. Kepala anak gadis itu diusap lembut. Tia hanya diam mata ditala ke hadapan entah apa yang dipandangnya pun tak tahu. Lutut dirapatkan ke dada dan dagu ditopang. Tentang apa yang tengah aku fikirkan sekarang ni. Tentang apa yang aku perlu tentukan sekarang ni? Membuat pilihan apa lagi jika sebenarnya hanya ada satu jalan untuk ku?

Kepulangan Tia semalam membawa dia kepada berita tentang kondisi tok wan yang kian kritikal. Tok Wan kini ditempatkan di Unit Kawalan Rapi (ICU) setelah tidak sedarkan diri 3 hari lepas. Tok wan tiba-tiba jatuh masa nak ambil air sembahyang. Doktor sahkan tok wan menghidapi barah usus dan peluang untuk tok wan sembuh hampir tiada. Mengalir air mata deras tak berhenti. Tok wan adalah insan yang sangat bermakna dalam hidup Tia. Tok wan yang selalu bangunkan Tia bila dia terlena. Tok wan selalu bangunkan dia saat dia jatuh. Dulu masa abah dengan mak paksa Tia menerima tawaran ke maktab dan menolak tawaran ke matrikulasi, tok wan yang menjadi penyejuk rajuknya.

Sejak kecil Tia memang rapat dengan tok wan. Sejak pemergiaan tok mak buat selamanya tok wan duduk bersama kami. Bila abah mak sibuk dengan tugas masing-masing tok wanlah tempat Tia mengadu nasib. Menjadi anak bongsu dalam tiga beradik yang jarak umur agak jauh buat Tia menjadi pasif dan manja. Dan padanya tok wan teman terbaik.

Kini dan ketika ini mengenang impian dan harapan tok wan juga jalan yang aku inginkan buat aku keliru dan termanggu. Tok wan dah banyak berkorban untuk aku. Tok wan buat macam-macam untuk aku. Saat akhir hidupnya mengapa tidak aku terus menuruti permintaannya. Mungkin permintaan terakhir. Tapi permintaan tu berat sangat. Tak terpikul rasa.

Hampir longlai kaki ini saat melangkah ke bilik suram yang kelam. Berdinding putih dengan sebuah katil dan sebelah itu alatan entah apa penuh wayar. Tia dapat lihat sekujur tubuh itu yang lemah mengukir senyum. Tangan yang sejuk dan pudar di telan usia itu digenggam erat.

“Tok wan, adik datang ni. Sorry tok wan adik datang lambat. Tok wan kena kuat. Tok wan kena sihat. Adik sayang tok wan.” Tersekat-sekat Tia menutur kata. Titisan jernih membasahi pipi.

Tok wan sekadar senyum.

“Adik jangan risau. Tok wan tak apa-apa. Biasa lah da tua.” Tok wan bertutur lemah dalam menahan sakit.

“Adik, tok wan nak mintak tolong boleh?”

“Cakaplah apa saja. Adik akan buat untuk tok wan yang penting tok wan sembuh.”
Ya. Dia sanggup lakukan apa sahaja janji dapat bersama tok wan. Janji tok wan sembuh janji tok wan sihat.

“Adik, sebelum tok wan pergi kalau boleh tok wan nak adik tolong tunaikan janji tok wan pada seseorang.”

“Janji apa? Pada siapa?”

Muka Tia berkerut. Tentang apa? Tiada klu tiada pembayang.

“ Janji tok wan pada tok ayah Haridz. Janji untuk menguatkan ikatan persaudaraan keluarga kita. Dan demi untuk membalas jasa tok ayah pada tok wan selama ini.”

“Boleh adik tolong tok wan?”wajah tua itu berharap.

Bagai ada suatu batu menghempap kepala. Tia terpana. Dia diam.
Telefon bimbitnya bergetar. Tanda ada mesej yang masuk. Lambat-lambat Tia mencapai sony xperia arc terletak elok di atas meja di hadapannya.
Peti masuk mesej di buka.

+arid+

-aku nak jumpa kau. Kita keluar lagi 15 minit aku sampai.

Satu arahan. Mesej itu tidak di balas. Tia bangkit dan naik ke biliknya di tingkat atas banglo 2 tingkat tersengam indah di kawasan perumahan elit Indera Mahkota. Ya aku juga perlu jumpa kau.

15 minit kemudian viva hitam itu sudah diparkir di hadapan rumah. Tia turun dengan penampilan serba ringkas. Setelah meminta izin dengan abah dan mak mereka berdua beriiringan ke kereta. Mereka perlu bersua mereka perlu berbicara. Ada perkara yang perlu di selesaikan.
------------------------------------------------------------------------------------
p/s: banyak perkara perlu di selesaikan. ya.. betul la tu.. apa dia?? ha.. tunggu la nanti aku post. nak edit-edit sikit dulu. bab ni pendek lagi =.=' ades... tunggu bab 5 panjang punya.. hok3... ouh ya aku wujudkan watak angah sebab dulu kecik-kecik aku berangan nak ada abang yang closed sangat. hahahha tapi yang aku ada abang sepupu je.. huk3.. well macam aku cakap aku menulis untuk merealisasikan mimpi =)

dipersilakan layan lagu dikala rembulan bermain biola



agak-agak korang suka tak lagu nie? tak kesah lah tapi aku suka. dan selalu lagu aku suka orang sekeliling aku tak suka. aku tak ada taste or diaorang tak faham seni huh?

ni lagu romantik



..wiTh Love..




Comments

Popular posts from this blog

notepad, nota pelekat cinta kau 3

minimalis

change