PMR berjaya atau tidak?

pemilik gambar

budak-budak amik result pmr ari ni tahniah aku ucapkan. syukur lah kau dapat rasa amik pmr. yang penting pengalaman tu. pengalaman tak boleh beli kat kedai 7eleven. 

oke adik-adik... aaa. eh tak yah guna adik-adik nanti nampak aku ni tua sangat. 
habeh guna.. kau aku baru nampak muda. ke lu gua? eh aku gadis guna lu gua karang terkedek-kedek pulak lari lelaki kpop.. kah3 jadah kpop...dah.dah straight to the titik.

kau orang yang dapat result tak memberangsangkan tu tak yah lah kau orang down sangat. tak yah nak menangis hentak-hentak kaki rosak kulit kaki kau. kematu nanti. pertama sekali everything happen for a reason.

first sekali kalau kau memang jenis hebat amik exam tanpa selak buku-buku yang patut tu tak payah kau nak menggedik frust sangat. 

pastu kalau kau yang jenis study bagai nak rak malam sebelum exam tu pun tak payah nak sedih jugak. tak ada nya manusia ada kuasa magik yang boleh cover 3 tahun punya silibus satu malam.

kalau kau jenis yang study bagus. yang solat hajat tak tinggal semua perfect kerja sekolah buat tak pernah ponteng. dan kau failed jugak... selalu kalau golongan ni diorang bukan failed yang dapat F diaorang ni selalu yang failed dapat straight A. jangan gaduh mungkin ALLAH tangguhkan dulu kejayaan untuk kau rileks la baru PMR banyak lagi exam kau kena amik. paling penting exam kehidupan. exam macam mana kau nak survive dalam hidup kalau tak pernah kena uji dah gone nak kata kau tu bagus. tapi sebelum pape pergi salahkan masyarakat yang menyatakan orang dapat straight A tu je yang cerdik yang berjaya. heh... 

untuk kau orang ni. pergi lah berjimba shopping barang sekolah. ngeteh cerita pasal hal negara atau cita-cita zaman kanak-kanak. pokoknya kau buatlah apa-apa untuk enjoy.

tak yah nak fikirkan sangat result tu bukan kau boleh masuk balik exam tu. pmr tak ada exam ulangan. anggap pmr tu takat nak uji daya tahan mental kau menghadapi kegagalan so nanti masa spm kau sedar diri. tak ada main-main.

pokoknya kau kena syukur kau berpeluang jugak amik pmr. so maknanya kau berpeluang untuk teruskan pelajaran kau. sebab ada lagi orang yang tak berpeluang macam kau. ah nanti kau kerja nanti orang tak pandang pmr kau tu. tak yah nak sedih sangatlah.. 

aku dulu pun tak straight A.... tp memang padan la aku tak straight A. dua subjek aku yg tak A tu subjek yang aku main-main...  keje sekolah tak buat bagai. see tengok aku sedar diri kah3...  kwn2 aku dapat 9A pun ada yang SPM dia sangkut. pokok pangkalnya move on .. 

kau abaikan je masyarakat kolot yang pandang orang straight A dan banyak A tu berjaya. sebab setiap manusia tu ada kelebihan dan kebolehan tersendiri. mana boleh sama. gagal ke berjaya ke kau tu bergantung macam mana kau hidup... untuk semua tahniah aku ucapkan yang dapat straight A tu jangan nak kembang hidung sangat jauh lagi perjalanan untuk junior sekolah aku jangan terawang sangat pmr kau tu taun depan SMA...

oke ahh.. aku si gadis nak pergi masak pulak ah biasalah aku ni memang rajin terpuji sifatnya.. kah3. amik baldi muntah.

p/s: perasan banyak perkataan pokok kat post ni? ahh ini semua angkara bubu aku dah terjebak! al ilmu bila a'malin kalsyajari bila samarin. kah3.. ini pepatah arab yang aku wajib afal untuk paper bahasa arab pmr. sekali kuar soalan lain aku rasa macam ni memang kes sabotaj orang bijaksini macam aku kah3...


Comments

Admin said…
Bila masanya kita gagal?
Bila kita berputus asa dan berhenti mencuba..

jadi cubalah sentiasa! :)

Latest Post:
1. Menarik tentang PMR 2011. Menarik?
2. Memang sudah ditakdirkan untuk sementara.
encekgadis said…
yup2.. betul tu kak insyallah.. =) terus berjaya

Popular posts from this blog

notepad, nota pelekat cinta kau 3

minimalis

change