apa ada pada degree?


apa ada pada sekeping kertas yang mereka panggil ijazah
yang mereka bangga sebagai degree
untuk mendapat kerja besar?
untuk dapat gaji banyak?
untuk jadi kaya?
untuk apa kaya?
mati benda tu kita tak bawak sama.
bekerja besar
berpangkat hebat
hujung bulan duit dimasukkan ke akaun
dikeluarkan kembali
bayar sewa rumah
bayar kereta
bayar segala bill yang ada
selebihnya makan
seciputnya
berbelanja
baju
beg
dan kehendak nafsu yang lain.
kemudian hari berlalu.
lakukan perkara yang sama untuk benda yang sama.
orang kata
wah dia ada pangkat
semua ada
semua besar.
tapi kebesaran itu kebahagian?
itu semua kepuasan bagi kau dan kau?
dunia ni luaaaaaaaasssssssssss
alangkah ruginya jika setiap hari kita
lakukan benda yang sama
yang bosan
yang basi.
ya muntah!
bukan lagi seronok di jalanan?
jumpa manusiaa ramai!
orang pelbagai.
pergi tempat banyak
tanpa komitment.
aku nak hidup seperti itu lah.
ya yang esok aku nantikan
juram mane aku kena redah
laut mana aku kena renang
tapi ya itu impian palsu.
zaman sekarang mana boleh hidup kalau tak ade
kertas sihir yang boleh membutakan tu? ye dak
hambakan diri 5 tahun untuk menyempurnakan kursus
untuk dapat kerja 5 tahun seterusnya.
dan untuk 2 tahun setengah yang dah berlalu
ya aku sedang membazir usia
dengan perkara bodoh dan tak berbaloi
ya aku makin bodoh.
bodoh!
bodoh!
untuk benda dipanggil degree
untuk gelaran akan datang
aku bunuh masa aku sendiri.




Comments

alien said…
ko jgn r tulis mende depress lagi weh..
tambah tetekan aku ni haa
encekgadis said…
entry depress ni buat idea aku mencurah-curah.. maap.. maap

Popular posts from this blog

notepad, nota pelekat cinta kau 3

minimalis

change