identiti negeri manusia lupa diri

orang pahang
orang kelantan
orang perlis
orang kedah
orang terengganu
orang kay el
orang selangor
orang melaka
orang negeri sembilan
orang perak
orang pulau pinang
orang sabah
orang sarawak
orang johor
orang labuan.

itu orang dari situ pengotor.
itu orang dari situ mundur.
itu aku orang dari sini maju
itu aku orang dari sini beragama tinggi

pencanang politik bodoh kotor itu bising bingit.
memperjuangkan nasib orang sana
menegakkan hak orang sini.
memuaskan hati orang sana
memuaskan orang sini.
ingin transformasi
mahu revolusi..
boleh pergi mati.

impian tinggi
mahu kebebasan bersuara
ingin percuma segalanya
ingin macam-macam

nak hidup senang
benci korupsi
tentang institusi
ingin bersatu ingin menyatu
1 Malaysia
pakatan rakyat
boleh mampus!

54 tahun untuk merdeka ini
integriti rakyat.
perpaduan kaum
lain budaya lain agama
ingin menyatu jadi satu.
berhenti lah menipu.

kau aku kita semua ingin negara ini aman.
ingin tenteram ingin damai
aku tak ingin berkisah pasal politikus hodoh.
aku hanya ingin tanya diri aku yang pijak di bumi ini.

apa perpaduan itu hanya untuk pakcik-pakcik makcik-makcik yang
layak mengundi
yang boleh bersuara bebas
yang menjadi pelontar suara intipati parti.

percaya aku cakap.
satu itu tak mungkin kita dapat.
ya percaya.
kenapa?
mudah.
kerana kita.

kerana terlalu megah angkuh dengan asal kita
membezakan diri
prejudis
orang melaka kasar
orang pahang miskin
orang kay el sosial
orang kelantan pengotor
orang sabah mundur..
orang situ buruk
orang situ hodoh
tak ada yang semuanya baik
bukan semuanya sempurna.
tak ada juga semuanya buruk
bukan semuanya busuk


otak matang punyai akal untuk berfikir.
aku bukan ingin panas kan hati
aku bukan menyuntik benci
berhenti lah rasis.
berhentilah beridentiti negeri
mati bunuh semua tu.
begini malaysia kita yang ingin satu? aku malu.
tersangat malu.
meludah kelangit
jatuh ke kaki
jilat sendiri.


p/s: untuk manusia yang terasa terbuka. yang kata bebas bersuara, yang terasa hipster. cukuplah jadi si kitol. cukup lah jadi duri dalam daging. berhentilah kau membanding-bandingkan sana sini... negeri itu negeri ini. jangan jadi bodoh jangan suntik sentimen rasis itu.. jangan bangga nak bergolak... kenapa makin ramai makin bodoh? makin lama makin belajar makin hilang akal.. isu kecil nak kembangkan. memang bangang. agak sangat! dan tambah lagi. jangan kau sentuh sultan ah tak kira baik atau buruk.. bukan meninggikan darjat mereka lebih dari Tuhan yang SATU.. tapi itu pemimpin hormati bukan di main-main.. biar dikata aku ini lembu dicucuk hidung mengangguk pada fahaman lapuk tapi aku tahu mana aku pijak bukan sekadar mengikut untuk menjadi seperti kau mereka ... urban? guna kepala lutut barangkali.



Comments

Popular posts from this blog

minimalis

notepad, nota pelekat cinta kau 3

change