cerita aku

dulu masa sekolah rendah aku tak ramai sangat kawan
masa darjah satu sampai tiga lah terutamanya.
orang tak suka kawan dengan aku.
ada seorang budak tu.. dia kira comel la kat kelas aku.
dia tak pernah tegur aku..
dia macam tak suka aku.
mungkin sebab aku tak comel and cantik macam dia.

lepas tu selalu aku akan duduk belakang
selalu dekat hujung belakang.
tempat yang cikgu tak sedar aku ada.
kenapa entah tak ada jawapan.
dulu aku tak ada la bulat sangat macam sekarang cuma
kalau dibanding dengan budak sebaya dengan aku..
kira kind of besar jugak .. sebab aku tinggi dari deorang
so since tu lah orang duk ejek aku.. gemuk.
and aku dah letak mind set aku yang aku gemuk.
even bila aku tengok balik gambar-gambar lama
tak ada la tahap obese bulat-bulat.
kalau tengok gambar aku dulu2 memang aku pun tak kenal diri aku sendiri hue hue hue..

disebabkan aku duduk belakang dan terpinggir
selalu aku tak jadi point of attention cikgu.
entah apa aku belajar pun aku tak tahu.
yang aku tahu aku exam.
aku tak suka cikgu lelaki
sebab cikgu lelaki most of them pilih bebudak yang comel je
budak comel and cantik je dia orang bagi perhatian.
and cikgu perempuan pulak jenis suka marah tak tentu pasal
lepas tu selalu cakap benda yang boleh memalukan
ye lah family aku bukan sesapa.
aku pun tak pandai mana
lain lah budak kelas aku yang lain.
ramai anak someone otak geliga.

sampailah aku darjah 5 bila ada seorang cikgu ni dia ingat nama aku
kau tahu rasa apa bila cikgu ingat and panggil nama kita?
rasa bangga
bangga seronok
padahal cikgu tu cikgu yang dibenci sebab dia garang
ramai budak tak suka dia
tapi yang pasti dia garang bukan berat sebelah bukan pilih kasih.
cikgu tu Chinese.
and aku sangat respect dia. sampai sekarang
hari tu aku pergi sekolah untuk pbs
jumpa dia.
tapi dia tak kenal aku
and aku pun tak kenalkan diri aku
sebab aku malu.
aku ada buat something yang stupid
tapi dia settlekan dengan cara yang aku boleh terima
tak macam few cikgu yang tutt.. tutt..
aku masa dulu tak suka cikgu. hanya beberapa je yang aku ingat yang aku respect.

 aku mula buat kawan since aku darjah 5 tu la.
sebelum tu ada je kawan tapi tak ramai.
aku mula ada sedikit keyakinan
yang rasa diri aku tu wujud dalam kelas and dekat sekolah tu.
before ni yang jadi pengawas best student
anak cikgu, anak someone. yang masuk apa-apa pertandingan semua mereka yang berkenaan.

bila masuk sekolah menengah lagi mencabar.
aku dah develop jadi lagi besar. eh boleh guna develop? hahha lantak.
entah macam mana aku berkembang dengan jayanya pun tak tahu.
masa form 1 boleh tiap-tiap hari aku balik rumah nangis kena ejek
hahahah gedikss..
tapi nak wat cane dah sedih nangis la..
aku selalu nangis ngadu kat ibu.
kat ayah aku jarang tunjuk aku nangis.
entah sebab pada aku ayah lagi sensitif
aku tak nak ayah risau.
sampai aku duduk kat sini pun walau apa masalah
walau teruk macam mana pun aku still akan tunjuk aku oke.
aku tak nak ayah risau.
kalau ibu tak pe sebab ibu selalu bagi solution untuk masalah aku.
ayah akan selalu nak bagi yang terbaik untuk aku
aku tak nak ayah sedih tengok aku.
tak bagitau pun ayah still tau..
ibu cerita kot..
tapi ibu yang cakap jangan sampai ayah tahu..
hahaha
well ayah tetap ayah..
and setiap kali nak balik je mesti ayah akan bagi satu dua rangkap ayat
yang buat aku rasa ayah memang sweet. benda yang selalu berkait dengan masalah-masalah yang pernah aku hadapi hahah
ibu pulak memang selalu je bagi...
after all i just need them both so that i can smile...

sambung citer masa sekolah menengah
bila dah hari-hari ngadu then sampai satu tahap
aku rasa macam tak nak pergi sekolah aku nak tukar sekolah la apa la..
aku memang masalah dengan orang interpersonal aku memang tahap zero dah
skill aku tak ada...
lelama aku mula kenal dua tiga orang sampailah form three aku mula ada sikit self confidence
sebab aku dapat kawan yang superb macam si nana si dila tu.. si mel tu..mel tu dulu aku siap gaduh dengan dia hahah macam sengal punya la tak suka mel tu dulu aku kata dia gedik la apa la.. tapi sekarang dia lah orang yang disayangi auumm aumm suweet hahaha... alin aku baik lambat-lambat sikit.. perkara paling penting aku dapat dan ada masa sekolah menengah ialah sinfamily! miss themm dushh dushh..

kira masa sekolah menengah la aku banyak belajar
apa yang aku nampak kat sekolah tu hubungan antara cikgu murid tu lagi rapat.
rasa macam tak ada jurang
benda tu buat aku selesa
walaupun still kena ejek macam biasa tapi aku dah lali
dulu aku senyap je sekarang dah pandai balas
kalau naik bas kan.. bas tu buruk gila dia macam goyang tahap terangkat kerusi haa..
bila lalu kat tempat yang tak rata bila senget je mesti ada suara jahanam kata bas senget sebab aku.
bongok.. pergi sekolah tak belajar.
aku tak baik sangat dengan senior
sebab aku tak reti nak approach orang
masalah approach ni memang kekal sampai sekarang. aku jadi buta kayu sikit bila dengan orang ramai.

masalah self-esteem tu still ada lagi mungkin tak jelas tapi aku dapat rasa tu lagi.
bila ada kat crowd aku akan rasa orang pandang aku macam pelik macam alien
macam something. aku takut orang tak nak dekat dengan aku. puncanya semua sebab pengalaman masa aku kecik dulu. sebab dari dulu aku tak biasa dengan orang. diskriminasi.. saya dah biasa.

tapi tak boleh buat apa benda dah berlaku
cuma apa yang aku dapat tengok impak pengalaman zaman kecik-kecik bentuk siapa diri kita. and untuk peringatan bersama sebagai guru sila alert dengan anak murid anda. sebab apa yang mereka alami hari ni yang akan bagi impak siapa mereka akan datang.

meleret pulak post ni.. apa motif tak tahu.
aku just nak cerita.. pengalaman aku membesar bukan sesuatu pengalaman yang aku nak ingat sampai mati. and sampai sekarang aku masih cari diri aku. aku kecewa sebab aku selalu gagal benda-benda berkaitan orang sekeliling.. aku cuma kecewa dengan diri aku.. its just that.

aku tak tahu nak buat kesimpulan sebab pendahuluan isi kandungan dan huraian aku celaru hahah
tapi

as long as aku dapat gembirakan ibu ayah and akak aku.. im just fine... and im bit dissappointed with me this semester.. untuk kertas kertas exam yang dah lepas.. aku rasa aku dah tak dapat bagi senyuman macam 3 semester lepas.. aku kecewa sebab aku tak ada keyakinan untuk tu. maafkan aku.. maafkan aku...

last sekali.. dont judge people easily and orang gemuk tu tetap manusia. kadang-kadang gemuk tu bukan sebab dia kuat makan sebab dia tak ada healthy life semua bagai tapi untuk memvariasi manusia.its just that. bagitahu aku siapa yang doa mintak untuk dilahirkan gemuk? siapa yang lahir mintak untuk tidak dijadikan cantik? cantik tu subjektif... but still orang pandang gemuk tu satu kekurangan kan? dan tak perlu lah cakap... wahhh besarnyaaa.... hell gila rasa dia. nak cuba?







Comments

Popular posts from this blog

notepad, nota pelekat cinta kau 3

minimalis

change