UPSR 5A syndrome

tadi dah letih tidur aku pergi selak-selak surat khabar
cerita pasal budak upsr.
tahniah lah bebudak sebab banyak kutip A
tapi ada satu berita tu yang agak menarik.
aku tak tahu lah nak ketawa ke sedih ke simpati ke.
cerita pasal sorang budak ni menyorok 2 jam semata-mata sebab cikgu tak senaraikan dia dapat 5A
punya lah kecoh terkejut jugak mak dengan pihak sekolah bila budak tu hilang pergi cari-cari sekali jumpa dekat dewan tengah menangis.
bila tanya sebab apa dia kata dia kecewa sebab tak tersenarai sebagai calon yang dapat 5A. apa tah lagi dia cakap aku tak ingat tapi dia rasa kecewa sebab dia gagal something like that la.
sebenarnya budak tu dapat je 5A tapi nama dia cikgu tercicir. cikgu pun kalau nak tercicir pergi la tercicir nama orang lain.
dik, kau baru upsr dah pandai nak menyorok tak sanggup tengok mak pak kau kecewa katanya.
sok spm kau dapat 8a 1b kau nak terjun bangunan? oh come on.
bila benda ni berlaku aku harap banyak pihak sedar diri.
A tu bukan penentu la woi.
mak bapak pun jangan lah kau push anak beranak kau untuk dapat perfect macam anak-anak sedara kau atau anak jiran kau atau anak officemate kau.
Allah dah jadikan manusia tu berbeza-beza tak dapat A atau akademik kurang bukan maksud anak kau tu bakal jadi  manusia tak guna. sebab semua manusia dilahirkan tu berguna. kalau dia tak dapat bagus dalam belajar pun tak dapat kau nak cerita atau bangga pun paling kurang anak kau masih ada harapan jadi manusia berguna soleh dan solehah boleh doakan kau masa kau mati sok itu kalau kau ajar dia betul-betul lah kan.
tak ke mana A tu bukan sapa dapat banyak A boleh dapat banyak pahala la woi.
exam orientation kat Malaysia ni dah tahap teruk aku tengok,
budak belajar sebab pencapaian bukan sebab ilmu.
aku cakap tengok pada diri sendiri jugakla
lepas exam try tanya apa-apa yang pernah belajar sebelum ni.
heh.. yang ado...

dah-dah la duk mengira A tu. esok bila dah further study ke tahap lagi tinggi slip tu paling hebat pun kau boleh frame gantung kat dinding je. ni lagi pulak upsr . tak tercemar lagi masa depan kau. lama lagi kau kena pergi sekolah.

amik contoh kawan aku je lah masa upsr dia dapat 2A je siap ada C lagi sekali masa SPM hambik 9 A terus dan sekarang dia dah terbang belajar oversea yang aku ni dulu dapat banyak sikit A daripada dia masa UPSR masa SPM hancur terus. tengok sekarang ada kat Malaysia lagi kat negeri sendiri pulak tu kat ceruk pulak tu. tapi apa-apa pun Allah dah sediakan rezeki untuk kita masing-masing. cuma kita perlu usaha untuk pastikan hidup kita lebih berjaya lagi bagus dengan izinNYA insyaAllah.

tak payah nak gaduh berparang-parang pulak sebab A. kita ni semua sama je. ada kelebihan dan kekurangan masing-masing cuma yang beza macam mana kita mempergunakan kelebihan dan kekurangan tu.

jangan tahun depan keluar berita pelajar terjun bangun sekolah sebab tak dapat 5A pulak. nak terjun pun tunggu la peringkat u ke berbaloi sikit rasa hidup. itupun kalau kau tak ada agama la.


Comments

alien said…
ni aku nak komen, ko salah eja raksasa tu... baik ko betulakn sblm nama ko tercicir dari dpt A dlm bm.. hehehe
encekgadis said…
alaaaa.... salah lagi... ni dah berapa kali aku edit... tak pe ar aku kasik orang lain A tu hahah

Popular posts from this blog

notepad, nota pelekat cinta kau 3

minimalis

change