when friendship turns to love

hari ni gila surrender... penat yang amat..
pagi dua round maktab
kelas sampai pukul 4.30 rehat sejam dari 1.30-2.30
siang tadi workout dalam 40 minit tak rasa nak telentang kau.
ha ha ha tapi mana ada kejayaan tanpa sakit
mana ada kesenangan tanpa susah kan?
dan mana ada, benda ada untuk selama lamanya.
okeh lupakan.

sekarang aku ada benda yang aku nak kongsikan.

nak tanya, kau pernah ada seorang kawan yang kau rasa dia kawan baik kau?
dan bila kau dan dia berlain jantina
maka dengan itu akan wujud sesuatu
kalaupun tak semua tapi akan ada sebilangannya.

selalu kau dengar orang kata
'if you love somebody say it out loud or the time will passes you by."
dulu aku pun cakap macam ni.
bila suka tu cakap.
at least lega dah bila dah cakap kan?
tapi sesungguhnya kau tak boleh nak apply dekat semua.
dan untuk percubaan kali pertama aku gagal haha
aku memang lembab dan tidak mempunyai bakat dalam benda ni.

berapa peratus je orang berjaya.
dan yang berjaya aku ucapkan tahniah.
yang tak berjaya takziah.
hahaha

yang aku nak bincangkan ialah akibat daripada tindakan tu tadi.
apa jadi pada persahabatan kauorang tu
kau rasa akan back to normal tak?
and even orang yang berjaya pun . sampai ke akhirnya tak?
sakit jugak rasa dia bila persahabatan kau bertahun-tahun hancur hilang macam tu je
semata sebab keinginan melampau kau
kadang-kadang kita ni selalu tersalah anggap dengan layanan yang diberikan oleh sahabat kita tu.

kau percaya aku kata kadang kadang tu kita suka sebab kita rasa macam pihak di sebelah sana seolah macam suka jugak kat kita.
maksud aku bila sesorang melakukan sesuatu yang istimewa kau akan rasa terharu kan?
dari rasa macam tu lah si setan durjana mulakan agenda.
sebab tu lah kalau nak teruskan benda ni to the next phase
kau perlu yakin betul-betul.
atau pertaruhannya ialah persahabatan kau.

pada aku antara perhubungan yang belum tentu arah tuju tu
lagi baik lah hubungan persahabatan.
aku pernah ada sahabat yang gila na'are bak kata clasmate aku. maksud dia macam gila amat la.
and then we turn to nothing now.
salah aku jugak.
sebab sampai tahap aku terlalu ego dan tamak
sedangkan sebenarnya benda tu bukan untuk aku dan tidak selayaknya aku.

dalam hidup kita kena berpijak pada bumi yang nyata kan?
matikan ilusi mimpi merepek meraban tu.
kau harap kau akan rasa kesronokan tapi
akibatnya 360 degree lain.
kau akan terperosok ke dalam.

memang lain rasa dia.
kau tak boleh nak salahkan dia itu jugak
untuk berkelakuan seperti itu
contohnya seperti kau dah tak semesra dulu.
tak berhubung
dan dia seolah tidak pernah mengenali kau.
sebab?
sebab berkemungkinan besar dia tak nak kau terus berharap pada dia
dia tak nak kau sakit lagi
atau apa-apa sebab lain.
mungkin.. mungkin dia tak suka atau benci kau.
tapi kau rasa mudah jugak ke untuk dia benci hanya disebabkan benda tu?
dia pun tahu hati dan perasaan boleh jadi dugaan terhebat untuk kita.

sekarang ni.
cuma aku nak kongsikan
jika kau punya rasa terhadap sesiapa maka pendamkan aja.
eh bukan kau terberusaha. memang jodoh ada dan kita juga perlu cari
tapi kita ni tahunya terbatas dan serba kekurangan
maka mintak pada DIA. pemilik setiap kita dilangit dan dibumi.
tanya pada DIA. biar dia tentukan.
DIA pasti menolong hambaNYA yang memerlukan pertolongan kan?
lagi pun tak ke mana jugak cinta pada bukan haknya.

sakit memang sakit perit. rasa hilang. rasa lost yelah sahabat yang kau kongsi macam macam
sahabat yang sudi dengar cerita kau. jadi tempat kau luah segalanya. tempat untuk kau rasa release. yang ada selalu sokong dan support kau dah tak ada. memang terasa lah jugak. walaupun dipihak dia. kau tak tahu sama ada dia anggap kau yang sama. itu tak penting. sama ada dia juga menyatakan kau tempat dia kongsikan segalanya atau tidak. itu tak penting hati orang mana kita tahu. sedang hati kita sendiri sering bolak balik kan?

tak apalah. untuk setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya.
dan aku nasihatkan lebih baik diam dari berkata-kata. biarlah keadaan kau sekarang kekal sehingga masa menentukan. terutama jika kau perempuan. perempuan memang bermasalah bab macam ni. simpan dulu rasa tu. bila tiba masanya ALLAH akan kirimkan sesorang untuk kamu.

mungkin kau rasa aku pesimis.
tapi ini pendapat aku.
lebih baik kau seperti sebagaimananya kau
daripada kau hilang segala.
percaya aku cakap.
sakit.

p/s: aku hanya cerita mahu percaya, terima atau tidak terpulang. kita ada prinsip dan ideologi masing-masing. cukup sekali aku tak akan buat dah. masa depan biarlah. dan sekarang aku masih bergerak terus bergerak. untuk kutip bintang-bintang aku mahu satu persatu insyallah! ganbatte!

Comments

Popular posts from this blog

minimalis

notepad, nota pelekat cinta kau 3

change