berani dua

ehem!
makin lama makin kontot post aku
haha persetankan
sebab bicara yang lebar bukan kayu ukur pada bernas bicara
yang penting apa yang kau nak cakap dan apa yang orang interprate.
duk cakap lebat bahasa gramatis bagai tapi  yang mendengar tahap budak akai tak panjang tak guna jugak.

aku rasa macam nak sambung cerita lebat pasal hari tu .. post berani.
hang pi cari sendiri ah. aku malas nak letak link.
semenjak menjak masuk tahun ni
semangat untuk perjuangkan mentaliti aku menjadi jadi

haa.. cakap pasal mentaliti. sampai ke sudah tak boleh nak habis
aku terlalu impikan aku dan mereka sekeliling punya mentaliti  bebas
bebas dari prejudis syak wasangka rasis dan judgemental
mentaliti masyarakat dunia yang menggunakan otak untuk alat berfikir
bukan sekadar alat yang dipunya sekadar sebagai perbandingan bersama binatang
supaya nampak hebat daripada binatang
sayang.

mencari yang salah terusan
dan menTuhankan manusia tanpa tersedarkan.
bila lagi kita mahu terima yang pahit itu kenyataan
saat bila kita baru kita mampu rasa terbuka.
terbuka dengan bicara
dengar tak semesti terima
bisa ditolak tapi tak perlu dihakim

bila pula kita akan berhenti menjadi minyak yang tumpah atas api?
atau mengipas sehingga marak.
pertahankan bangsa bagaimana jika diri sendiri tersorokan?


Ape bende yang merdekaJilat bontot depaApe bende yang merdeka
Bila kawan ramai keliling kitaCakap besar tunjuk belangTapi bila sorang-sorangPengecut, pemaluMacam semua orang

ini bicara si butterfingger
apa yang kita kata merdeka jika masih di takuk lama
lebat kencang bicara kebebasan sedang diri tak terendahkan.

jika mahu terus
rasa selamat mohon Tuhan hentikan masa kau dan jemput kau mati

p/s: mungkin aku akan sambung lagi. jangan bicara saya sedang menghina anda sedang anda tidak faham apa di utara saya. berhenti meminyakkan api dan berhenti menjadikan otak sekadar alat perbandingan haiwan. berhenti jadi manusia yang merasakan disokong diterima manusia sebagai kemenangan. dan berhenti mencari menang dalam persengketaan. kita hanya perlukan persefahaman bukan juara pertandingan. otak ada bisa guna untuk fikir bukan dibukak dicampak.


Comments

Popular posts from this blog

notepad, nota pelekat cinta kau 3

minimalis

change