Monolog aku

Celaka adalah apabila kau tak mampu untuk sapu air mata pada pipi ibu ayah kau.
Celaka sungguh.

Melihat sekeliling aku jadi benci sama mereka
Aku benci sama manusia-manusia yang saudara mereka adalah bila senang dan kenyang.
Amarah aku jadi menggila melihat sama perilaku-perilaku celaka semuanya.

Biar kedana asal bergaya.
Kepala bana kau jahanam semua!

Aku menjual itu.
Aku ambil upah sana sini
Buat itu buat ini
Untuk kehendak aku. Bukan keperluan yang aku perlu.
Kerana tak mahu aku membeban ayah ibu.
Tak bukan mahu aku canang baik aku ini untuk mendabik dada mata kamu
Cuma mahu kamu tahu yang senang itu tak senang tak cukup sekadar cerita cerita.

Dan kau sedang bersenang lenang sama kehendak kau dengan wajah kasihan.

Sakit aku bila diceritakan tentang jerit perih ibu ayah untuk senang aku dan akak.
Sakit bila aku rasa aku tak mampu untuk kembalikan jerit perih mereka.
dan
Sakit aku lagi bila diguna-gunakan mereka oleh mereka mereka.

Sakit kau tahu sakit?
Jerit perih aku untuk aku mampu untuk berikan secalit senang pada mereka.
dan sehingga kini aku rasa aku masih gagal dan tak berjaya.
Perih tahu?

dan kau kau sewenang wenangnya tiba mengetuk mesra dan cuba mengguna-guna.

Aku terlalu sakit untuk menahan tak apa melihat susah payah sakit jerih perih mereka.
Aku sakit untuk melihat mereka tanpa mampu berbuat apa-apa.

dan untuk itu
aku perlu kuat untuk terus melangkah.
aku perlu terus gagah.
Terlalu jauh pengembaraan yang perlu aku sudahkan.
Tuhan sempatkan aku untuk menanggal berat beban bahu mereka di atas bahu ku.
Tuhan sempatkan aku untuk melukis senyuman kekal pada bibir mereka sampai nanti.
Tuhan sempatkan aku melindung mereka.
Tuhan kuatkan aku Tuhan.
Kerana semuanya milikMU.


Comments

Popular posts from this blog

notepad, nota pelekat cinta kau 3

minimalis

change